روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به درک، پیشبینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، هیجانی، زیستشناختی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری کمک میکند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد. نقشهای ششگانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است. بیشترین شمار روانشناسان در این رشته کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقبماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.
روانشناسی بالینی میتواند در بیمارستانهای روانی، دادگاههای کودکان یا سازمانهای نظارت بر بزهکاران، درمانگاههای بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روانپزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.
چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد:
روانشناسی بالینی با معاینه، تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات ذهنی سروکار دارد. با وجودی که روانشناسان بالینی غالباً در مراکز درمانی و بهداشتی کار میکنند اما پزشک نیستند و دارو تجویز نمیکنند. روانشناسی بالینی بزرگترین حوزه در بین حوزههای روانشناسی است.
روانشناسی بالینی خود دارای چند رشته تخصصی است که از آن میان میتوان به سلامت روانی کودکان، سلامت روانی بزرگسالان، اختلالات هیجانی، سوء مصرف دارو، ناتوانیهای یادگیری و روانشناسی سلامت اشاره کرد.
روانشناسان بالینی غالباً در بیمارستانها، بخش خصوصی یا نهادهای دانشگاهی کار میکنند. آنها روشهای عملی و رویکردهای نظری متعددی را فرا گرفتهاند. برخی از آنان در درمان اختلالات خاصی تخصص دارند. درمان بعضی از جدّیترین اختلالات روانی از قبیل اسکیزوفرنی و افسردگی بر عهده روانشناسان بالینی است.
روانشناسان بالینی علاوه بر کار کردن با بیماران، باید سابقه و پرونده معاینه، تشخیص و اهداف درمانی بیمار را نگهداری کنند. این پرونده به پیگیری روند پیشرفت درمان کمک میکند.
هر چند برخی افراد با مدرک کارشناسی ارشد نیز به کار میپردازند اما اغلب فرصتهای شغلی نیازمند مدرک دکتری در روانشناسی بالینی میباشند. در برخی از دورههای تحصیلات تکمیلی روانشناسی بالینی، فارغالتحصیلان رشتههای دیگر هم پذیرفته میشوند امّا غالباً توصیه میشود که دانشجویان قبل از شروع دوره تحصیلات تکمیلی در روانشناسی بالینی، مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی بگیرند.
روانشناسان بالینی نیاز به مهارت بسیار زیادی درارتباطات انسانی دارند. داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب رویکردها و برنامههای درمانی نیز اهمیت بسزایی دارد.