منوی سایت

سه شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
درخواست همکاری دستگاه‌ها با مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۴۰۰ ظرفیت از طرف دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های نیرو، نفت و سازمان محیط زیست، برای جذب استادان در پروژه‌های متعدد آن‌ها درخواست شده است. وی بیان کرد: در گذشته، دانشگاه‌های کوچک نگرانی‌هایی مبنی بر نبودن ارتباط با دستگاه‌های اجرایی داشتند که وزارت علوم در این زمینه اقدامات موثری انجام داد و در همین راستا تمامی درخواست‌ها برای جذب استادان در صنایع از سوی نهادهای اجرایی به دانشگاه‌ها از طریق فراخوان عمومی ارسال و مقرر شده است نهادها و بخش خصوصی برای رفع نیازها و مشکلات خود بیش از پیش به پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی رجوع کنند.

مسعود برومند با اشاره به فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی در حوزه صنعت، ادامه داد: این آیین‌نامه در راستای برقراری ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و پژوهشگاه‌های علمی کشور با بخش‌های مولد جامعه و صنعت در حوزه‌های علمی و عملیاتی کردن تحقیقات اعضای هیات علمی و آشنایی آن‌ها با نیازهای واقعی صنعت تدوین شده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم یادآور شد: این شیوه‌نامه از ابتدای امسال وارد فاز عملیاتی شده است و برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی که از ابتدای سال ۹۸، دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز می‌کنند، گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت الزامی است.
وی در ادامه افزود: براساس این شیوه‌نامه، دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیات علمی، در دوره پیمانی حداقل ۶ ماه تمام‌وقت یا ۱۲ ماه نیمه‌وقت و در دوره رسمی آزمایشی ۳ ماه تمام‌وقت یا ۶ ماه نیمه‌وقت است.
برومند اظهار کرد: گسترش همکاری‌های پایدار علمی و پژوهشی بین دانشگاه و واحد عملیاتی، استفاده مفید و مؤثر از امکانات، ارتباط بیشتر دانشگاه با واحدهای صنعتی، انتقال و ترویج یافته‌های جدید دانش و فناوری استادان به جامعه و صنعت با هدف ارتقای توان علمی و فنی واحدهای عملیاتی، برخی از اهداف این آیین‌نامه است.
وی عنوان کرد: در شرایط کنونی فعالیت تمامی واحدهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصصی است و تمامی آنها مثل پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها جلسات ماهیانه در راستای اهداف خود برگزار می‌کنند.  
برومند با بیان اینکه ارتباط پژوهشگاه‌ها با حوزه‌های صنعتی و اجتماعی از گذشته بیشتر شده است، تصریح کرد: اکنون آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت علوم با توجه به ارتباطات صنعتی تدوین می‌شود، به عنوان مثال آیین‌نامه فرصت‌های مطالعاتی داخلی نتایج موثری مثل ارتباط گسترده پژوهشگاه‌ها با صنایع کوچک و بزرگ را به دنبال داشته و آمارها حاکی از پیشرفت در این زمینه است.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به مشکلات برخی مراکز آموزش عالی در اجرای آیین‌نامه‌ها، گفت: برخی دانشگاه‌ها عضو هیات علمی و دانشجویان دکتری تربیت کرده‌اند اما هیچ مشتری برای تخصص آنها مراجعه نکرده است، بنابراین نیاز است اساتید، دانشجویان را در حوزه‌های مورد نیاز تربیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی مراکز آموزش عالی اشکالات و پرسش‌های خود را به وزارتخانه ارسال کرده‌اند و به اغلب سوالات و اشکالات متداول آن‌ها برای اجرای آیین‌نامه پاسخ داده شده است.